A nitro működése
A teljesítménynövelés leghírhedtebb és talán legtöbbet vitatott formáját a nitro rendszerek beépítése terén találjuk meg. Az Egyesült Államokban már évtizedek óta az utcai gyorsulási versenyek nélkülözhetetlen kellékének számító rendszerek immáron itthon is nagy népszerűségnek örvendenek az adrenalinra éhes fiatalok körében.
A nitro rendszerek lelkét a normál hőmérsékleten folyékony dinitrogén-oxid (N2O) alkotja, amely 2 rész nitrogénből és egy rész oxigénből áll. Ez a vegyület sűrítő lökettel kb. 572 Farenheitre (300 °C) hevítve lebomlik, ezáltal pedig extra oxigént szabadít fel. Ezt az előnyös tulajdonságát használják ki a nitro rendszerek: nem csak maga az oxigén hozza létre a plusz erőt, hanem az a képessége is, hogy segítségével a motor több üzemanyagot tud elégetni, ezáltal pedig nagyobb hengernyomás jön létre. Innen származik a többlet erő legnagyobb része.
A nyomás alatt tartott dinitrogén-oxidot a motorba fecskendezve, az folyadékból gáz halmazállapotúvá alakul (felforr). Ez a forrás lecsökkenti a nitro hőmérsékletét -0,127 F-re (17,91 °C). Ennek a "hűtő hatásnak" az eredményeként jelentősen lecsökken a beömlő üzemanyag hőmérséklete is, kb. 60-75F-el (15,5-23,8 °C). Ez szintén segít a plusz erő létrehozásában.
Ezek mellett a sűrítő erő hatására felszabaduló nitrogén is fontos szerepet játszik: a nitrogén tompítja vagy gyengíti a megnövekedett hengernyomást, amely elősegíti az égési folyamat kontrollálását.
A dinitrogén-oxidot teljesítménynövelésre először a II. világháború során használták, ekkor a vadászrepülők motorját pörgették fel vele. Mivel a technikát a hadiiparban fejlesztették ki, sokáig féltve őrzött titok volt, még a létezéséről sem sokan tudtak egészen a 70-es évek végéig. Ekkor néhány autókkal foglalkozó szakember és autóversenyző felfedezte a nitróban rejlő fantasztikus lehetőségeket, aminek eredményeképpen a 90-es évekre a nitro az Egyesült Államok utcai gyorsulási versenyeinek elmaradhatatlan eszköze lett.
A dinitrogén-oxid által megbikázott rendszerek a hatékonysága abban rejlik, hogy a motorban megnövelik az oxigén és az üzemanyag áramlását: ahhoz hasonlíthatók, mintha kompresszort vagy turbófeltöltőt használnánk. A jelenleg létező teljesítmény-növelő termékek között kevés olyan hatékony van, amely egyáltalán összevethető e rendszerek által nyújtott drámai erőnövekedéssel. További előnyük más teljesítménynövelő tuningokkal szemben, hogy míg azok folyamatos többletterhelésnek teszik ki a motort, a nitrót csak akkor használjuk, amikor szükség van rá: amíg nem nyomjuk meg a kis piros gombot, autónkat fogyasztás és teljesítmény szempontjából is a hagyományos paraméterekkel hajthatjuk. De ha bekapcsoljuk… sok alkalmazás esetében a várható növekedés 1/4 mérföldenként 1-3 teljes másodperc, sebességben 10-15 mérföld (16-24 km/h). A végső eredményt persze befolyásolja a motor mérete, az abroncsok, a befecskendezés, a sebesség fokozatok, stb.
Motorunk paramétereitől függ az is, hogy mekkora többletet nyújtó nitro rendszer építhető be autónkba. A lényeg, hogy a megfelelő készletet válasszuk ki az adott alkalmazáshoz, például a 4 hengeres motorokhoz általában hozzáadható további 40-60 lóerő, a 6 hengeresek nagyszerűen működnek 75-100 plusz lóerővel, a kis hengerblokkos V8-asok általában elbírnak plusz 140 lóerőt, a nagy hengerblokkos V8-asok elbírhatnak plusz 125-200 lóerőt is.
Hazánkban nitro-rendszerek szakszerű beszerelésével - tudomásunk szerint - jelenleg egyetlen cég, a NITROSYSTEM Kft. foglalkozik. Folyamatos fejlesztéseikkel az egyszerűbb használhatóságra és a még nagyobb biztonságra törekszenek. Kínálatukban kétféle rendszer szerepel, a hagyományos és a computer vezérlésű nitrós szett.
A hagyományos rendszernél az autóban valahol el van helyezve egy kapcsoló, amely bekapcsolásával a nitro-rendszer működésre kész, azonban még nincs nitrózás. A fojtószelepnél van egy, annak teljes nyitását érzékelõ mikrokapcsoló. Amint ez a kapcsoló jelet ad (padlógáznál) aktiválódik a rendszer és megindul a nitrózás. Ennél a hagyományos verziónál vigyázni kell, hogy túl alacsony fordulaton (2500 RPM alatt) ne aktíváljuk a rendszert, valamint leszabályozásig sem szabad nyomni a gázt, mivel ezek a motor károsodásához vezethetnek.
A computeres szett minderre figyel helyettünk: itt programból beállítható az aktiválási és a leszabályozási fordulatszám. Mialatt tart a nitrózás, a computer folyamatosan figyeli az oxigén szenzor jeleit, és ha a hengerben nem tökéletes az égés azonnal szabályozza a nitro mennyiségét, így tökéletes védelmet biztosít a motornak.
A száguldásnak csak palackunk űrtartalma szabhat határt, és persze az hogy meddig hagyjuk bekapcsolva a rendszert. Viszonyításképp a 2000 ccm hengerűrtartalmú motorokra szerelt nitró-rendszer töltése általában 20-30 teljes, 1/4 mérföldes gyorsítási menetre elegendő. A kiürült palackok ezután természetesen újratölthetők.
________________________________________________
A Nitro 2
A nitrogén-oxidot először a II. világháború során használták, a vadászrepülők motorját pörgették fel vele. Mivel a hadiiparban fejlesztették ki, féltve őrzött titok volt, nem sok ember tudott a létezéséről. A nitro a 70-es évek végén került a nyilvánosságra amikor néhány autókkal foglalkozó szakember és autóversenyző felfedezte, hogy milyen fantasztikus lehetőség rejlik a nitróban. A 90-es évekre a nitro rendszerek az Egyesült Államokban az utcai gyorsulási versenyek nélkülözhetetlen kellékei lettek.
Teljesítmény
A motorok működésük során üzemanyagot égetnek el, amelynek térfogata megnövekszik, ez lenyomja a dugattyút. Több lóerőt akarsz? Égess el több üzemanyagot, hogy nagyobb erővel nyomódjon le a dugattyú. Ehhez több oxigént kell az égéstérbe juttatni. A nitro-oxid rendszer a leghatékonyabb abban, hogy megnöveljük az oxigén és az üzemanyag áramlását. A nitro ahhoz hasonlítható, mintha kompresszort vagy turbófeltöltőt használnál. Ez nem jelenti azt, hogy nem származik előny további tuning termékek beszereléséből. Ha egyszer már beszerelted a nitro-rendszert, az összes többi kiegészítő csak növelni fogja a nitro erejét. Egyedül a nitro olyan, amit csak akkor működtetsz, amikor akarsz. Az összes többi alap tuning termék állandó többletterhelést jelent a motor számára, ami folyamatos fogyasztásnövekedésel jár.
Beszerelés A NITROSYSTEM rendszereit az európai és japán autótípusokhoz terveztük, figyelembe véve a közvetlen befecskendező rendszereket és a motorok méretét. Szervizünkben rövid határidővel be is szereljük az általunk forgalmazott rendszereket.
Biztonság A dinitrogén-oxid nem gyúlékony, ezért rendeltetésszerű használat esetén a NITROSYSTEM rendszerek biztonságosak. Folyamatos fejlesztéseinkkel az egyszerűbb használhatóságra és a még nagyobb biztonságra törekszünk. A computeres NITROSYSTEM rendszer állandóan ellenőrzi a motort és az oxigén szenzorokat, így tökéletes védelmet biztosít a motornak. Cégünk több mint hat éve foglalkozik nitro rendszerek beépítésével. Számos referencia autó működik azóta nitroval minden probléma nélkül.
Hatékonyság
A jelenleg létező teljesítmény-növelő termékek között kevés olyan hatékony van , amely egyáltalán összevethető a nitro-rendszereink által nyújtott drámai erőnövekedéssel. A Nitrosystem rendszereinek használata ahhoz hasonlítható mintha megkétszereznéd a motor méretét.
Biztosan találkoztál már a gyorsulási versenyeken a piros vagy a zöld C5-ös Corvette-el. Ezek az autók is nitrót használnak. A zöld Corvettet eddig még senki sem győzte le. Emélkszel a Hyundai coupe-ra? A nála magasabb kategóriájú autók között is nyerő volt csupán a nitrónak köszönhetően. Sokan azt mondják a "nitro csalás". Azért, mert kevesebb pénzért nagyobb teljesítményt varázsolunk elő az autókból ? Szinte az összes nagy tuning ugyanazt a módszert használja: Több üzemanyag-levegő keveréket a hengerbe! A nitró is pontosan így működik. A különbséget csak akkor veszed észre amikor megnyomod a "kis piros gombot" és a kerekekre szabadulnak a rejtett lóerők. |
| |